Wij hebben deze school opgericht om vrij onderwijs aan te bieden met een christelijk karakter.

De focus ligt evenwel op 'VRIJ', want iedereen is welkom op onze school, los van hun achtergrond of geloofsovertuiging.

Onze school wil niet enkel inzetten op de intellectuele en praktische vorming van onze jongeren, maar zetten ook in op het ontdekken van waarden en ontwikkelen van vaardigheden die in onze hedendaagse maatschappij belangrijk zijn.

Er is dan ook een grote focus op de rol die elk individu speelt in de maatschappij met aandacht voor de grote diversiteit en aandacht voor de invloed die elk individu heeft op natuur en milieu.

 

Leerlingen ontwikkelen een diepere bewustwording van hun verantwoordelijkheid als wereldburger.  Ze leren praktische vaardigheden voor het verbeteren van de maatschappij en het beschermen van de natuur.

Wij willen jongeren helpen zich te bekwamen om samen te leven en samen te werken met anderen in een wereld die voortdurend in verandering is.

 

Bij ons worden leerlingen gemotiveerd om hun interesses te verkennen en uitgedaagd om hun belangstelling te verbreden.  De leerlingen worden individueel begeleid op hun persoonlijk leerpad.

Leren en leven

We geloven er sterk in dat een goede school-life balance bijdraagt tot efficiënter leren.

 

De overgang naar het secundair brengt heel wat verandering in het leven van onze jongeren, we geloven er dan ook sterk in dat ze de ruimte moeten krijgen om hieraan te kunnen wennen.

We beoordelen onze leerlingen niet alleen op kennis en prestaties maar ook het mens worden/zijn.
We doen dit stap voor stap en werken samen aan groeikansen op elk vlak

 

Leren

Examens in het secundair zijn noodzakelijk, de manier waarop je aanpakt kan echter een wereld van verschil maken voor onze jongeren.

Er zijn 3 examenperiodes per schooljaar (Kerst, Pasen, juni), tijdens elke periode worden er 3 vakken geëvalueerd, de andere vakken (m.u.v. de praktijkvakken) worden permanent beoordeelt.

 

We evalueren talen, humane wetenschappen en wetenschap en techniek.
De leerlingen studeren steeds op school, waar ze op verschillende manier ondersteund kunnen worden door de leerkrachten:

  • Studeren in de studiezaal: een stille ruimte waar de leerling zelfstandig aan het werk is.
  • Studeren met de vakleerkracht: de leerling is zelfstandig aan het werk maar kan vragen stellen aan de vakleerkracht.

Studeren met studiecoach: de leerling werkt samen met onze studiecoach, ze bekijken samen welke manier van studeren werkt, coaching op het ritme van de leerling.

Leven

Wij zetten sterk in het leven buiten de maatschappij, de leerling voorbereiden op de toekomst en het vormen van wereldburgers.

Al onze leerlingen nemen wekelijks deel aan één van vrijwilligersprojecten, per trimester kiezen ze 1 project.
Dit geeft hen de kans om kennis te maken met verschillende ervaringen en mensen.

Onze leerlingen zullen hierop ook beoordeelt worden:

  • Inzet en motivatie
  • Creativiteit
  • Flexibiliteit
  • Samenwerken
  • Planning en organisatie

 

Elke leerling is anders, we streven ernaar om elke leerling in te zetten binnen zijn of haar talenten.
Op deze manier kunnen we elke leerling binnen zijn eigen kunnen naar eer en geweten beoordelen.

Ik wil graag meer weten over de visie van De Wereldmakers